Lotteri - Ansökan om lotteri för ideella föreningar.

Den här tjänsten kräver inloggning
LÄS MER

Alla lotterier i Sverige styrs av spellagen (2018:1138).

Huvudregeln i lagen är att det krävs tillstånd (licens eller registrering) för att få bedriva lotteri inom kommunen. Sådan registrering kan lämnas till ideella föreningar som verkar för ett allmännyttigt ändamål (se 6 kap. spellagen).

Det statliga organet för lotterier heter Spelinspektionen och har sitt säte i Strängnäs.

På Spelinspektionens hemsida finns mer information om lotterier och de lagar, förordningar, villkor och allmänna råd som styr lotteriverksamheten.

Handläggningsavgift

En handläggningsavgift på 300 kr./ansökan  ska betalas in på BG: 366-5114 och märkas ”lotteritillstånd”.

Detta ska bifogas till ansökan:

1. Av föreningen antagna stadgar.

2. Verksamhetsberättelse från föregående år.

3. Protokollsutdrag från huvudstyrelse om beslut att söka lotteritillstånd.

4. Revisionsberättelse (för det senaste avslutade verksamhetsåret).

5. Resultat och balansräkning (för det senaste avslutade verksamhetsåret).

6. Betalningsunderlag på handläggningsavgiften.

Redovisning

Efter genomfört lotteri skall det redovisas till lotterikontrollanten som utsetts av kultur- och fritidsförvaltningen.

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa