Ansökan - Insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS)
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du ansöka om olika typer av stöd till personer med funktionsnedsättning, enligt lagen om stöd till vissa funktionshindrade, LSS. Nedan listas de alternativ som du kan ansöka om:
- Personlig assistans
- Ledsagarservice
- Kontaktperson
- Avlösarservice
- Korttidsboende
- Korttidstillsyn för barn över 12 år
- Familjehem
- Gruppbostad
- Servicebostad
- Daglig verksamhet
Du kan få insatser enligt LSS om du har något av följande:
- Utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd.
- Betydande och bestående begåvningsmässig funktionsnedsättning efter en hjärnskada i vuxen ålder.
- Andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionsnedsättningar som uppenbart inte beror på normalt åldrande, som orsakar betydande svårigheter och därmed ett omfattande behov av stöd och service.
Efter att din ansökan har inkommit så kommer Heby kommuns biståndshandläggare kontakta dig för att göra en utredning kring ditt behov av bistånd.
Om du har skyddad identitet ska du inte använda e-tjänsten. Vänd dig istället till biståndshandläggare eller använd blankett.
Om du önskar kontakt med biståndshandläggare går det bra att ringa på telefonnummer 0224-360 00 eller skicka ett mail till bistandsenheten@heby.se
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. De insamlade personuppgifterna kommer att behandlas av Heby kommun för administrativa ändamål och kan eventuellt komma att lämnas till andra myndigheter och enskilda för att uppfylla Heby kommuns skyldigheter enligt lag och avtal. Personuppgiftsansvarig är ansvarig nämnd/kommunstyrelsen. Du har rätt att efter ansökan få skriftlig information om behandling av personuppgifter (registerutdrag) samt att få uppgifter rättade.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- 6 månader
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om dina personuppgifter på heby.se.
Övriga upplysningar
Din ansökan registreras i vård- och omsorgsförvaltningens journalsystem och hanteras enligt dokumentationshanteringsplan.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Heby kommun
dataskyddsombud@heby.se
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Sök bistånd
- Bilagor
- Ange personuppgifter
- Uppgifter om anhöriga eller god man/förvaltare
- Ge samtycke
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in