Lämna in en motion
Den här tjänsten kräver inloggningLedamöterna i kommunfullmäktige har rätt att väcka motion enligt bestämmelse i Kommunallagen (KL) 4:16
En motion...
- ska vara skriftlig och undertecknad av en eller flera ledamöter
- får inte ta upp ämnen av olika slag
- väcks genom att den ges in till kommunförvaltningen eller vid ett sammanträde med fullmäktige
- en ersättare får väcka en motion bara när ersättaren tjänstgör som ledamot vid ett sammanträde
- i samband med att motionen anmäles ska tillfälle till överläggning ske. Efter överläggning beslutar fullmäktige till vilken styrelse eller nämnd motionen överlämnas för beredning
- kan enbart behandlas om den berör de kommunala befogenheterna och inte rör ett arbete som redan pågår i kommunen
- motioner får inte vara rasistiska eller diskriminerande, odemokratiska eller strida mot lag eller annan författning. Det får heller inte handla om personärenden eller myndighetsutövning mot enskild, t.ex. beviljande av socialbidrag.
En motion kan lämnas in till kommunsekreteraren eller kommunfullmäktiges presidium innan fullmäktige sammanträder eller också under pågående sammanträde när nya motioner tas upp för behandling. E-tjänsten kan användas fram till två hela arbetsdagar innan kommunfullmäktige sammanträder, annars måste en signerad motion e-postas eller ges i pappersform till kommunsekreteraren eller kommunfullmäktiges presidium.
Ditt ärende handläggs i ett annat system
Obs! Kommunfullmäktige handlägger ditt ärende i ett annat system, därför kan du inte följa det via Mina sidor på denna webbplats.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Politisk tillhörighet
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. Att behandla dina personuppgifter är nödvändigt för att kunna handlägga ditt ärende korrekt. De kan eventuellt komma att lämnas till andra myndigheter och enskilda för att uppfylla Heby kommuns skyldigheter enligt lag och avtal. Personuppgiftsansvarig är ansvarig nämnd/kommunstyrelsen. Du har rätt att efter ansökan få skriftlig information om behandling av personuppgifter (registerutdrag) samt att få uppgifter rättade.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- För evigt
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om dina personuppgifter på heby.se.
Gallring sker efter sex (6) månader under Mina sidor men uppgifterna kommer att sparas i Heby kommuns diariesystem och arkiveras i kommunens arkiv.
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Heby kommun
dataskyddsombud@heby.se
Kommunsekreteraren