Ansöka specialkost inom förskola & grundskola
Den här tjänsten kräver inloggningHär kan du som vårdnadshavare till ett barn i kommunal förskola eller skola:
- anmäla behov av specialkost
- meddela ändring i ditt barns specialkostbehov
- meddela om ditt barn byter förskola/skola
- avanmäla om ditt barn inte längre behöver specialkost
Anmälan gäller höstterminen 2024.
Behovet av specialkost på grund av allergi, överkänslighet och neuropsykiatrisk funktionsnedsättning ska kunna styrkas för att säkerställa att köket lagar rätt mat till ditt barn. Du kan styrka ditt barns specialkostbehov genom att bifoga ett journalutdrag från 1177 där barnets allergi, överkänslighet eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning framgår. Journalutdrag, intyg och utlåtande och måste visa barnets aktuella behov. Om barnets allergi är oförändrad sedan föregående termin och intyg redan lämnats, behöver intyget inte skickas in igen.
- Logga in på 1177: Inloggning - 1177
- Läs mer om journalen på 1177: Gör ditt barns vårdärenden via nätet - 1177
Pågår en utredning eller står barnet i kö för utredning kan du kontakta skolsköterska samt kök. Har ni funderingar, kontakta köket via Medborgarservice på tel. 0224-360 00.
Information om allergi och överkänslighet mot livsmedel finns på livsmedelsverkets hemsida: Allergi och överkänslighet (livsmedelsverket.se)
Observera att en inskickad anmälan är endast giltig under aktuell termin. En ny anmälan måste skickas in inför varje termin för att ditt barn ska fortsatt erbjudas specialkost. Genom att alltid ha uppdaterad information om ditt barns specialkostbehov kan vi bättre anpassa måltiden och minska matsvinnet.
Genom att skicka in anmälan om specialkost samtycker du till dina och ditt barns personuppgifter registreras och behandlas enligt personuppgiftslagen.
Denna e-tjänst kräver inloggning med BankID. Har du inte tillgång till BankID kan du kontakta köket på den skola eller förskola där ditt barn går, genom att ringa Medborgarservice på tel. 0224-360 00.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Vid handläggningen av ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan. Behandlingen sker i det ärendehanteringssystem som verksamheten använder för handläggning av ditt ärende. De insamlade personuppgifterna kommer att behandlas av Heby kommun för administrativa ändamål och kan eventuellt komma att lämnas till andra myndigheter och enskilda för att uppfylla Heby kommuns skyldigheter enligt lag och avtal. Personuppgiftsansvarig är ansvarig nämnd/kommunstyrelsen. Du har rätt att efter ansökan få skriftlig information om behandling av personuppgifter (registerutdrag) samt att få uppgifter rättade.
Rättslig grund för behandlingen
- Den personuppgiftsansvarige ska kunna fullgöra en rättslig skyldighet
Lagringstid
- Gallras vid inaktualitet.
Läs mer om behandling av personuppgifter under Om dina personuppgifter på heby.se.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i tjänsten kan lämnas till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndighetenen. Besök Integritetsskyddsmyndighetenens hemsida (https://www.imy.se/privatperson/dataskydd/dina-rattigheter/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Heby kommun
dataskyddsombud@heby.se